Izdelek
TEMELJNA DRUŽBENA POGODBA, IV. poglavje - Državna ureditev

TEMELJNA DRUŽBENA POGODBA
Svobodne, pravične, suverene, neodvisne in samostojne Republike Slovenije

(Osnutek, podlaga za javno razpravo)

IV. Državna ureditev



64. člen
Zakonodajna veja omogoča neposredno vodenje države s strani ljudstva prek krajevnih zborov, deželnih skupščin in Nacionalnega zbora slovenskih dežel. Ti organi zagotavljajo, da vse odločitve odražajo voljo ljudstva.


65. člen
Nacionalni zbor slovenskih dežel je najvišji zakonodajni organ, sestavljen iz 63 predstavnikov, izbranih na svobodnih javnih izborih. Odloča o zakonih, državnem proračunu, mednarodnih pogodbah in drugih ključnih zadevah. Mandat predstavnikov je pet let, z možnostjo odpoklica na podlagi ljudske iniciative.
Izvrševanje delovanja Nacionalnega zbora in javnih izborov se uredi z zakonom.


66. člen
Deželne skupščine odločajo o zadevah posameznih svobodnih dežel v skladu s to pogodbo in zakoni. Sestavljajo jih predstavniki, izbrani na javnih izborih, z mandatom štirih let.
Izvrševanje delovanja deželnih skupščin in javnih izborov se uredi z zakonom.


67. člen
Občinski sveti odločajo o lokalnih zadevah v skladu s to pogodbo in zakoni. Sestavljajo jih predstavniki, izbrani na javnih izborih, z mandatom štirih let.
Izvrševanje delovanja občinskih svetov in javnih izborov se uredi z zakonom.


68. člen
Izvršilna veja zagotavlja izvajanje zakonov in politike države. Na nacionalni ravni jo vodi Nacionalni izvršni ministrski svet, na deželni ravni deželni izvršni sveti, na lokalni ravni pa župani.


69. člen
Nacionalni izvršni ministrski svet vodi izvršno vejo na nacionalni ravni in je odgovoren Nacionalnemu zboru slovenskih dežel. Svet vodi predsednik, izbran na svobodnih javnih izborih za pet let. Predsednik izbere ministre na podlagi vnaprejšnje kadrovske selekcije, ki jo izvede sodno zaprisežena Nacionalna kadrovska agencija, in v polnosti odgovarja za njihovo delo. Nacionalni zbor slovenskih dežel lahko izvede interpelacijo ali odpoklic ministrov. Če Nacionalni zbor ministrov ne odpokliče, lahko to stori ljudstvo na referendumu.
Izvrševanje delovanja Nacionalnega izvršnega ministrskega sveta, izbora predsednika, imenovanja ministrov in postopkov interpelacije ter odpoklica se uredi z zakonom.


70. člen
Nacionalna kadrovska agencija je neodvisen organ, ki izvaja kadrovsko selekcijo za javne funkcije na nacionalni in deželni ravni. Njeni člani so sodno zapriseženi in delujejo v skladu z načeli strokovnosti, integritete in nepristranskosti.
Izvrševanje delovanja Nacionalne kadrovske agencije se uredi z zakonom.


71. člen
Deželni izvršni sveti izvajajo zakone in politike na deželni ravni. Vsak svet vodi predsednik, izbran na javnih izborih za pet let, ki izbere člane sveta na podlagi kadrovske selekcije Nacionalne kadrovske agencije. Predsednik v polnosti odgovarja za delo članov sveta. Deželna skupščina lahko izvede interpelacijo ali odpoklic članov sveta, če pa tega ne stori, lahko to opravi ljudstvo na referendumu.
Izvrševanje delovanja deželnih izvršnih svetov, izbora predsednikov, imenovanja članov in postopkov interpelacije ter odpoklica se uredi z zakonom.


72. člen
Občinske uprave izvajajo zakone in politike na lokalni ravni. Župani so izbrani na javnih izborih za pet let in so odgovorni občinskim svetom. Župani izberejo člane občinske uprave na podlagi kadrovske selekcije, ki jo izvede Nacionalna kadrovska agencija.
Izvrševanje delovanja občinskih uprav in izbora županov se uredi z zakonom.


73. člen
Sodna veja zagotavlja pravičnost in neodvisnost pravosodja. Sodišča so organizirana na krajevni, deželni in nacionalni ravni. Vrhovno sodišče Republike Slovenije je najvišji sodni organ, ki odloča o pravnih vprašanjih in zagotavlja enotno uporabo prava. Sodniki so izbrani na javnih izborih ali imenovani na podlagi strokovnih meril Nacionalne kadrovske agencije za sedem let. Sodišča delujejo neodvisno in nepristransko, v skladu z načeli naravnega prava in te pogodbe.
Izvrševanje organizacije sodnega sistema in izbora sodnikov se uredi z zakonom.


74. člen
Sodišče za varstvo pravic je najvišji organ, ki zagotavlja skladnost zakonov in aktov s to Temeljno družbeno pogodbo. Sestavlja ga devet članov, izbranih na javnih izborih za pet let, na podlagi njihove integritete in strokovnosti, ki jih potrdi Nacionalna kadrovska agencija.
Izvrševanje delovanja sodišča in izbora članov se uredi z zakonom.


75. člen
Policija Republike Slovenije je organizirana na krajevni, deželni in nacionalni ravni in deluje pod nadzorom izvršilne veje. Njena naloga je varovanje javne varnosti, preprečevanje kriminala in spoštovanje pravic posameznikov. Vodstvo policije na nacionalni ravni imenuje Nacionalni izvršni ministrski svet na podlagi kadrovske selekcije Nacionalne kadrovske agencije. Policija deluje v skladu z načeli pravičnosti, transparentnosti in odgovornosti do ljudstva.
Izvrševanje organizacije in delovanja policije se uredi z zakonom.


76. člen
Vojaške sile Republike Slovenije so v prehodnem obdobju omejene na obrambne naloge in delujejo pod strogim civilnim nadzorom Nacionalnega izvršnega ministrskega sveta. V skladu z načeli vojaške nevtralnosti in demilitarizacije (9. člen) se vojaške sile postopno preoblikujejo v civilno obrambo, ki se osredotoča na humanitarne in zaščitne naloge. Vodstvo vojaških sil imenuje Nacionalni izvršni ministrski svet na podlagi kadrovske selekcije Nacionalne kadrovske agencije.
Izvrševanje organizacije in preoblikovanja vojaških sil se uredi z zakonom.


77. člen
Tožilstva Republike Slovenije so organizirana na krajevni, deželni in nacionalni ravni in delujejo neodvisno od drugih vej vodenja. Njihova naloga je pregon kaznivih dejanj in varovanje javnega interesa. Vrhovni državni tožilec in drugi tožilci so imenovani na podlagi strokovnih meril Nacionalne kadrovske agencije za sedem let. Tožilstva delujejo v skladu z načeli pravičnosti, nepristranskosti in odgovornosti.
Izvrševanje organizacije in delovanja tožilstev se uredi z zakonom.


78. člen
Nacionalna izbirna komisija je neodvisen organ, odgovoren za organizacijo in izvedbo javnih izborov, referendumov in odpoklicev. Zagotavlja poštenost, preglednost in dostopnost postopkov. Člani komisije so imenovani na podlagi strokovnih meril Nacionalne kadrovske agencije za pet let.
Izvrševanje delovanja Nacionalne izbirne komisije se uredi z zakonom.


79. člen
Agencija za nadzor javnih financ je neodvisen organ, ki nadzoruje porabo javnih sredstev in preprečuje zlorabe. Njeno vodstvo je imenovano za pet let na podlagi strokovnih meril Nacionalne kadrovske agencije.
Izvrševanje delovanja agencije in imenovanja vodstva se uredi z zakonom.


80. člen
Digitalni sistem za spremljanje dela javnih uslužbencev omogoča državljanom, da vpisujejo izkušnje in povratne informacije o delovanju javnih institucij. Sistem zagotavlja preglednost, odgovornost in izboljšanje kakovosti javnih storitev.
Izvrševanje delovanja digitalnega sistema se uredi z zakonom.


81. člen
Plače javnih uslužbencev temeljijo na petih plačnih razredih z razmerjem 1:4, vezanim na gospodarski uspeh države. Plače so javno dostopne in odražajo načelo pravičnosti.
Izvrševanje plačnega sistema javnih uslužbencev se uredi z zakonom.


82. člen
Politične stranke imajo pravico predlagati ideje in programe in tudi svoje kadre, vendar nimajo odločevalske moči in vsi predlagani kandidati in kandidati gredo skozi enak kadrovski postopek kot vsi ostali. Financirajo se izključno iz članarin in prostovoljnih prispevkov, brez javnih sredstev.
Izvrševanje delovanja političnih skupin se uredi z zakonom.


83. člen
Vodstvo države v treh letih od uveljavitve te pogodbe racionalizira javno upravo, da zagotovi učinkovitost in preglednost. Institucija varuha človekovih pravic se ukine, njene naloge pa prevzame sodna veja.
Izvrševanje racionalizacije javne uprave se uredi z zakonom.


To je četrti del za javno obravnavo, naslednji bodo objavljeni vsak na svoji strani. Prosimo za konstruktivno razpravo, tako, da najprej poveste kaj se vam zdi v redu in kaj bi vi naredili drugače in to v komentarjih zapišete.

Vse vaše pripombe, pobude, ideje in predloge bomo zbrali in jih vnesli na delovnem sestanku za katerega boste pravočasno izvedeli in bo takoj po prvem septembru, ko bo javna razprava končana. Trajala bo od danes 20. 06. 2025 pa do 31. avgusta 2025.

#Slovenija #Ljubljana #Drugačnapolitika #temejnapogodba